♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪♫ ♪ ♫ ♪ ♫

22 Μαρτίου 2012

♪ F1 Insider: Ματιές στο Αυστραλιανό GP


Ξεκίνησε η σαιζόν και ξεκίνησε με τον καλύτερο τρόπο για τους φίλους της F1. Δεν θα το πάρω σαν «επιτέλους έχασε η Red Bull Racing» ή οτιδήποτε άλλο. Θα το πάρω με το ενδιαφέρον ότι είδαμε έναν ωραίο αγώνα με πολλά πράγματα εντός και εκτός πίστας προς συζήτηση.
Η μάχη ανάμεσα στον Hamilton και τον Button
Στην εκκίνηση ο Hamilton παραδέχθηκε ότι έκανε λάθος την στιγμή που ο Button από την ακάθαρτη πλευρά πήρε το πάνω χέρι. «Άφησα τον συμπλέκτη και οι τροχοί σπίνιαραν», είπε ο Hamilton. Εδώ θα πρέπει να πούμε και ένα άλλο στοιχείο που έχει σημασία. O Button έρχεται με φόρα από πέρσι και συνεχίζει τις καλές εμφανίσεις. Ο Hamilton από την άλλη είχε τονίσει ότι φέτος είναι η χρονιά του και ότι έχει αφήσει τα προβλήματα σε αγωνιστικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο πίσω του. Ο Jenson Button δεν του άφησε κανένα περιθώριο ελιγμού και με έναν αλάνθαστο αγώνα του φόρτωσε λίγο περισσότερο πίεση. Υπάρχει μια μάχη σε εξέλιξη και προς το παρόν είναι το 1-0 για τον πρωταθλητή του 2009. Μην ξεχνάμε ότι ο Hamilton θέλει να αποδείξει και πράγματα στην McLaren γιατί θέλει να κλείνει την ανανέωση του συμβολαίου του. Και δεν μιλάμε για το εάν είναι κοντά οι δυο πλευρές ή όχι. Κοντά είναι, αλλά όσο καλύτερα θα πάει ο Hamilton (κερδίζοντας τον Button) τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η διαπραγματευτική του ισχύ για τους όρους του συμβολαίου.
Τι έγινε με το άρθρο στο SkyNews το οποίο αποσύρθηκε;
Για όσους δεν τον γνωρίζετε το εμπορικό κομμάτι της F1 βασίζεται πάνω σε ένα συμβόλαιο το οποίο ονομάζεται Concorde Agreement. Το τι περιέχει το συμβόλαιο αυτό πολύ λίγοι το γνωρίζουν. Αυτό το συμβόλαιο λήγει στο τέλος της σαιζόν και έτσι οι ιδιοκτήτες των εμπορικών δικαιωμάτων της F1 (ο επενδυτικός οίκος CVC Capital Partners) και ο CEO της Formula One Management Ltd Bernie Ecclestone έχουν κάτσει με τις ομάδες στο τραπέζι για να «μοιράσουν την πίτα». Ο Ecclestone ισχυρίζεται ότι οι ομάδες παίρνουν ήδη πολλά από την F1, ενώ οι ομάδες προσπαθούν για το αντίθετο. Ιδανικά θα ήθελαν οι ομάδες να έχουν μετοχές. Όπως και να έχει, την Παρασκευή το βράδυ το Sky News και ο δημοσιογράφος Mark Kleinman έβγαλαν μια είδηση κατά αποκλειστικότητα ότι η CVC προτίθεται να δώσει στην Ferrari μόνο μετοχές, με την δικαιολογία ότι η Ferrari είναι η ομάδα με την μακρόχρονη παρουσία στην F1. H Ferrari και η Red Bull Racing έφυγαν τον Δεκέμβριο από τον οργανισμό των ομάδων (FOTA) και ήταν ξεκάθαρο ότι πήγαιναν να κάνουν συμφωνία από μόνες τους. Το περίεργο στην υπόθεση είναι ότι αυτό το blog post αποσύρθηκε κάποιες ώρες μετά και η επίσημη δικαιολογία ήταν ότι αποσύρθηκε μετά από εντολή του CEO του British Sky Broadcasting, ιδιοκτήτριας εταιρίας του Sky News. Για να βγάλετε τα συμπεράσματά σας θα σας πούμε ότι το δημοσίευμα ήταν «κοντά στην πραγματικότητα», και ότι το Sky News έχει επενδύσει πολλά για να πάρει τα δικαιώματα μετάδοσης από τον Bernie Ecclestone. Σίγουρα όχι μια καλή αρχή για το Sky News.
Ποια ομάδα είναι πιο δυνατή; Η McLaren ή η RBR;
Υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτή την σύγκριση. Μιλάμε για δυο ομάδες που έχουν πάρει δυο διαφορετικούς σχεδιαστικούς δρόμους τα τελευταία χρόνια. Και δεν μιλάω για λύσεις που η μια μπορεί να αντέγραψε από την άλλη (πχ f-duct ή blown diffuser). Αυτή τη στιγμή είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσεις ποια έχει το πάνω χέρι γιατί η Αυστραλία δεν είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα πίστας. Μιλούσα με έναν επικεφαλή σχεδιαστή ο οποίος μου έλεγε ότι η πρόσφυση στην πίστα του Albert Park έρχεται από το μέσο του αγώνα και μετά και ότι το πρωτάθλημα θα ξεκινήσει από την Βαρκελώνη. Η Red Bull Racing πήγε στην Αυστραλία με λύση στην εξάτμιση που δοκίμασε τις δυο τελευταίες μέρες στις δοκιμές της Βαρκελώνης. Μέχρι και την Παρασκευή το βράδυ έκαναν αλλαγές στις απολήξεις. Ο Vettel και ο Webber είχαν συνηθίσει σε ένα μονοθέσιο το οποίο βασιζόμενο στην λύση του blown diffuser πήγαινε πάνω σε ράγες τραίνου. Φέτος τα πράγματα διαφοροποιήθηκαν. Το μόνο που χρειάζεται για αυτούς είναι να ρυθμίσουν τις μικρές παραμέτρους που κάνουν την διαφορά.
Η McLaren από την άλλη έφυγε τελείως από την λύση των ψυγείων τύπου U (ή διπλού L), απέφυγε το σκαλοπάτι στον σχεδιασμό του μονοθεσίου, κρατώντας την σχεδιαστική γραμμή με χαμηλό σασί που είχε εδώ και χρόνια και απέδειξε ότι ένα ... όμορφο μονοθέσιο μπορεί να κερδίσει. Οι φωτογραφίες που δείχνουν τον σχεδιασμό των εξατμίσεων και του διαχύτη αποδεικνύουν ότι η McLaren έχει κάνει απίστευτη δουλειά στις λεπτομέρειες και αυτό παράγεται μόνο από ένα καλό CFD. Οι μάχες μόλις ξεκίνησαν.
Τι τεχνική λύση έχει φέρει η Mercedes;
Η τεχνική λύση της Mercedes είναι «απλή» στο σκεπτικό. Το πάνω στοιχείο της πίσω πτέρυγας χρησιμοποιείται πάντα για το DRS. Όταν αυτό ανοίγει εμφανίζονται δυο οπές στα κάθετα στοιχεία της αεροτομής (μια οπή στο αριστερό και μια στο δεξιά στοιχείο). Οπές οι οποίες καλύπτονται όταν το DRS είναι κλειστό. Η ροή του αέρα κατευθύνεται μέσα από τις οπές αυτές στο κάτω στέλεχος της αεροτομής και αφού περάσει κατά μήκος όλου του μονοθεσίου φτάνει στην μπροστινή αεροτομή. Εκεί βγαίνει σε σημείο τέτοιο ώστε να μειώνει τις αντιστάσεις του αέρα, κάτι που δίνει 8-10χλμ/ώρα μεγαλύτερη τελική ταχύτητα. Οι Red Bull Racing και Lotus ζητούν διευκρινήσεις για την νομιμότητα, κάτι που δεν έκαναν οι Ferrari και McLaren, ίσως επειδή έχουν την δική τους λύση έτοιμη. Για να δείτε ένα σχέδιο του πώς δουλεύει το σύστημα αυτό κάντε κλικ εδώ. Το σχεδιάγραμμα είναι του συνεργάτη του GoCar, Craig Scarborough.
Τι προβλήματα έχει η Ferrari;
Είχαμε αναφερθεί στα προβλήματα που παρατηρήθηκαν στην Ferrari κατά την διάρκεια των δοκιμών του χειμώνα. Φαίνεται ότι το πρόβλημα είναι στην απότομη αλλαγή αεροδυναμικής ισορροπίας στις φάσεις φρεναρίσματος και επιτάχυνσης. Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο για τους μηχανικούς, αλλά όταν είναι σε υπερβολικό βαθμό τότε το μονοθέσιο είναι απρόβλεπτο. Οι λύσεις στο στήσιμο «μπαλώνουν» το πρόβλημα, αλλά οι συμβιβασμοί που κάνει κάποιος σε αυτό έχουν παράπλευρες απώλειες. Μια από αυτή είναι και η χαμηλή πρόσφυση στις αργές στροφές που έλεγε ο Domenicali. Για να λυθεί το πρόβλημα χρειάζεται πολύ δουλειά και η φημολογία ότι η Ferrari τροποποιεί σε μεγάλο βαθμό το μονοθέσιο έχει κάποια βάση.
Όμως αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Ο Felipe Massa βρίσκεται σε αφόρητη πίεση για να αποδώσει. Στον διαδικτυακό τόπο της ομάδας υπάρχει η αναφορά ότι η ομάδα κάνει ότι μπορεί για να βοηθήσει τον Βραζιλιάνο δίνοντάς του νέο σασί ώστε «να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για την ασυνήθιστη απόδοση του μονοθεσίου του στο Albert Park». Ωραίο δεν ακούγεται; Μήπως ακούγεται όμως σαν «εμείς σου δίνουμε το μονοθέσιο νέο και το βάρος πέφτει καθαρά στις πλάτες σου»; Σίγουρα ο Βραζιλιάνος δεν "επέστρεψε" ποτέ στην F1 μετά από πολύ σοβαρό ατύχημα που είχε στην Ουγγαρία το 2009. Η Ferrari έκανε υπομονή και τώρα πρέπει να παρθούν αποφάσεις. Πότε; Μπορεί να είναι μετά από 2-3 αγώνες και να είναι «απόφαση μαχαίρι», μπορεί απλώς να περιμένουν τους αγώνες σε Γερμανία και Ουγγαρία όταν και η Ferrari θα πρέπει να έχει ενημερώσει τον οδηγό για τον εάν θα του ανανεώσει το συμβόλαιο ή όχι (παίρνοντας την οψιόν). Ακόμα όλα είναι ρευστά. Όσο για αντικαταστάτες του Massa εάν και εφόσον η Ferrari αποφασίσει ότι δεν μπορεί να μείνει στην ομάδα; Είναι πολλοί οι επαγγελματίες οδηγοί χωρίς θέση. Δεν χρειάζεται να μπούμε σε λεπτομέρειες αυτή τη στιγμή για το ποια τηλέφωνα πήρε ο Domenicali. Θα πέσουν κεφάλια για την απόδοση της ομάδας; Και αυτό είναι άγνωστο, αλλά το πιθανότερο είναι ότι δεν θα γίνει κάτι τέτοιο. Η Ferrari βρίσκεται σε μια πορεία παρόμοιας με αυτή της Red Bull Racing το 2009, απλώς πρέπει να αποδώσουν πιο γρήγορα.

Δημήτρης Παπαδόπουλος


ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΜΑΣ ΑΠΟ ΕΔΩ ΣΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More